Trip keluarga ke Taman Hidupan Liar Lok Kawi













17 September lepas saya dan si gaman berpeluang sekali lagi berkunjung ke Taman Hidupan Liar Lok Kawi yang terletak kira-kira 25 kilometer dari Kota Kinabalu.  Trip ke sini sebenarnya tidak dirancang tapi berikutan jadual penerbangan kami dua si gaman balik ke Kuching pada hari tersebut agak lewat iaitu pada jam 5.45 petang jadi adik ku “Si Pengantin Baru” mencadangkan kami beramai-ramai untuk menghabiskan masa di Taman Hidupan Liar Lok Kawi.












Kali pertama kami si gaman berkunjung ke sini iaitu pada 20 Disember 2008.  Walau pun perasaan agak kurang teruja seperti mula-mula dahulu tetapi trip sekeluarga pada hari tersebut lebih meriah ... macam taman ini kami yang punya ^_^









Untuk pengetahuan semua, tarikh taman ini mula dibuka kepada orang ramai iaitu pada 17 Februari 2007 sebenarnya sama dengan tarikh perkahwinan kami si gaman ^_^ jadi hari tersebut usia perkahwinan saya dan si gaman dan usia taman ini sudah mencecah tiga tahun tujuh bulan.  









Sedikit maklumat berguna berkaitan taman ini ... taman ini sebenarnya sebuah taman perlindungan berkonsepkan dua jenis taman iaitu zoologi dan botani.  Taman ini juga memiliki keunikan dan keistimewaan sendiri di mana taman seluas 112 hektar ini ditempatkan di kawasan hutan semula jadi iaitu tempat habitat asal kebanyakan haiwan yang terdapat di sini.










Ia dibuka setiap hari dari pukul 9.30 pagi hingga 5.30 petang dan kadar bayaran yang dikenakan ialah RM10 untuk dewasa, RM5.00 (kanak-kanak), manakala bagi pelancong asing, dewasa dikenakan RM20 dan kanak-kanak (RM10).












Di taman ini kami berpeluang melihat haiwan yang berasal dari Borneo seperti orang utan, monyet Belanda, gajah terkecil di dunia iaitu gajah Pygmy serta spesies badak yang hampir pupus - Badak Sumbu Sumatera dan sebagainya ...









Turut ditempatkan lorong pejalan kaki dan pelawat boleh melihat haiwan-haiwan tersebut secara dekat tidak seperti di zoo lain yang begitu terhad jaraknya serta zoo khusus untuk kanak-kanak, sayangnya pada hari tersebut zoo kanak-kanak ditutup dan difahamkan gajah pigmy sedang diberikan cuti selepas penat bertugas pada cuti umum sempena Hari Malaysia ^_^.









Di taman itu juga landskapnya direka dengan cara dan pendekatan tersendiri bagi memastikan pengunjung mendapat kepuasan menyaksikan spesies tupai terbesar dan terkecil di dunia; kelawar terbesar di dunia serta lebih 363 daripada 388 spesies burung dari seluruh kepulauan Borneo ... malangnya cuaca cerah petang tersebut bertukar menjadi mendung dan seterusnya hujan ... keadaan ini menghalang kami untuk menikmati sepenuhnya suasana di taman tersebut.












Selamat Pengantin Baru Adik ku














Beberapa jam sebelum perkahwinan si Ultraman








Sambutan Hari Malaysia yang jatuh pada 16 September yang lepas berbeza daripada tahun-tahun sebelumnya, ini kerana buat pertama kali kerajaan mengiktirafnya sebagai sambutan di peringkat kebangsaan (cuti umum kebangsaan).  Pada tahun ini juga, negeri Sabah sangat bertuah kerana dipilih sebagai tuan rumah pertama untuk sambutan peringkat kebangsaan itu.








Gambar keluarga sewaktu x'mas 2004 - Duduk: Bapa & Mama, Berdiri di belakang dari kiri Big Brother, Saya, Ultraman, Cap Kipas Udang & Bukan Peminat Mawi






Di sebalik sambutan gilang gemilang Hari Malaysia, tarikh 16 September 2010 turut melakarkan kenangan manis bersulamkan pelbagai emosi buat kami sekeluarga.  Seperti mengikut giliran, si ULTRAMAN KECIL ini yang merupakan anak ketiga daripada kami lima beradik telah pun menamatkan zaman bujangnya pada usia 30 tahun apabila menerima jawatan dan tanggungjawab sebagai seorang SUAMI kepada wanita pilihannya ... pejam celik pejam celik ... rupanya jadi laki orang sudah pula adik ku ini.















23 Julai 1982


Cepat betul masa berlalu, sekarang sudah masuk hari ke lapan adik ku si Ultraman mendirikan rumahtangga dengan Puteri Hang Li Po.  Rindu pula bila mengimbas kembali kenangan-kenangan pada hari perkahwinan si Ultraman ni terutamanya suasana riuh tahap gaban di rumah tumpangan.  Memandangkan acara Nikah Kudus si Ultraman dijadualkan pada jam 10.00 pagi bertempat di Gereja Good Samarithan, Penampang ... jadi suasana di rumah tumpangan yang disewa khas (14 hingga 17 September) di GoldenHill boleh dikategorikan sebagai luar biasa meriah ... ditambah lagi dengan bunyi suara dalam pelbagai frekuensi  ^_^ ... mungkin jiran-jiran berhampiran terhibur dengan suasana hiruk pikuk dalam tempoh empat hari tiga malam tersebut hehehehe ... Boleh dikatakan seawal jam 5.30 pagi lagi sebahagian daripada anggota keluarga sudah bangun untuk menguruskan sarapan pagi dan macam-macam lagi.  Maklumlah hari tersebut merupakan hari yang dalam kategori “Hari Ini Dalam Sejarah” untuk si Ultraman.






Sesi grooooooooming ^_^




Untuk memastikan si Ultraman kelihatan “ensom, segak dan bergaya” pada hari perkahwinannya ... apa lagi kakaknya ini juga yang dipertanggungjawabkan untuk buat sedikit make over ^_^ ... Tidak pernah pakai krim muka dan bedak muka??? .... hehehhe ... inilah masanya untuk si Ultraman mengalami sendiri pengalaman memakai alat-alat kecantikan wanita.  Siapa kata lelaki tidak perlu ini semua ... time kawin kena juga pakai ^_^ ... dan hasilnya cukup menakjubkan ditambah lagi dengan kepakaran big brother kami mengambil gambar.






Segak & bergaya






Sepatutnya si Ultraman ni gunting rambut tetapi berikutan peristiwa rambut adik bungsu kami yang “bukan peminat mawi” telah digunting oleh tukang gunting rambut yang “peminat fanatik mawi” menyebabkan si Ultraman membatalkan saja niatnya untuk ke kedai gunting rambut ^_^ Bayangkan dua hari sebelum perkahwinan si Ultraman, adik bungsu kami yang dilantik menjawat jawatan sebagai pengapit lelaki telah mengalami peristiwa ngeri apabila kehensemannya sedikit terjejas oleh fesyen rambut ala-ala Mawi World hehehehe ... wat 2 do la kan adik ku.









Bukan peminat Mawi !!!




Big brother kami ni pula memang sentiasa maintain segak dan bergaya walau pun sudah ada lima orang anak.  Pada hari perkahwinan si Ultraman, big brother kami ni lah yang menjawat paling banyak jawatan penting ... bukan setakat driver kepada pengantin lelaki dan keluarga pengantin lelaki malah turut dipertanggungjawabkan untuk sebagai driver kepada pengantin perempuan.  Boleh dikatakan kereta si big brother setakat ni mempunyai lima kali pengalaman membawa pengantin ^_^ dan big brother kami ini juga la yang memainkan peranan sebagai seorang jurugambar amatur.






Big brother dengan 2 superheronya di samping si Ultraman









Sebelum berangkat ke gereja, sempat juga saya dan adik perempuan kami si Cap Kipas Udang bergaya di depan kamera dengan sedikit sentuhan gaya korporat la kunun-kununnya ^_^









Beberapa jam sebelum berangkat ke gereja untuk upacara nikah kudus si Ultraman, mama & bapa sempat meluangkan masa lagi melayan cucu iaitu anak bungsu si big brother ... mmm ... memang cepat betul masa berlalu, zaman kanak-kanak sudah lama kami lima beradik tinggalkan.  Sekarang ni tiga daripada kami sudah berkeluarga, tinggal adik kami yang bukan peminat mawi dan si cap kipas udang lagi yang belum berkahwin.







 


Entah apa juga yang bermain di fikiran bapa ketika ni, mungkin bapa pun fikir macam yang saya fikir ... “cepat betul masa berlalu” ... 










Taman Orkid DBKU






Pintu masuk Taman Orkid




Cuti sempena sambutan Hari Raya pada 10 September lepas bersamaan dengan hari raya pertama dimanfaatkan sepenuhnya oleh kami dua si gaman.  Masa yang ada bukan setakat diisi dengan sekadar berhari raya di rumah jiran dan rakan tetapi juga turut dimanfaatkan untuk berkunjung ke Majlis Rumah Terbuka Hari Raya Ketua Menteri Sarawak Pehin Sri Abdul Taib Mahmud dan barisan menteri kabinet negeri yang diadakan di Pusat Konvensyen Borneo Kuching (BCCK).  Lebih menarik lagi, kami dua si gaman berpeluang berkunjung ke Majlis Rumah Terbuka Hari Raya Yang Di-Pertua Negeri Sarawak Tun Abang Muhammad Salahuddin Abang Barieng bertempat di Astana Negeri Sarawak.









Antara orkid tanah/anggerik yang terdapat di taman ini




Kebetulan Taman Orkid Dewan Bandaraya Kuching Utara (DBKU) terletak berhampiran dengan kawasan astana, jadi kami dua si gaman mengambil keputusan untuk singgah.  Mengikut maklumat yang saya perolehi dari internet, taman ini dibina pada November 2007 telah siap sepenuhnya Mei lalu dengan menelan kos sebanyak RM8.97 juta.






Lanskap menarik




Taman Orkid DBKU ini terletak di tapak seluas lebih enam hektar di Jalan Istana, Petra Jaya dijangka menjadi daya tarikan baru kepada pelancong yang berminat dalam bidang hortikultur dan botanikal.  Taman Orkid ini juga mempamerkan secara dekat kepelbagaian jenis dan warna tanaman orkid daripada jenis hibrid dan spesies epiphytic serta terrestrial yang ditanam di kawasan terbuka dan teduhan menyerupai habitat semulajadi.







Plat perasmian




Difahamkan, keseluruhan taman ini memiliki koleksi sebanyak 40,000 tanaman orkid dan pada masa yang sama ia menyediakan pengalaman rekreasi dan pendidikan di samping menikmati keindahan persekitaran bangunan baru Dewan Undangan Negeri (DUN) Sarawak serta Astana Negeri.  Taman Orkid DBKU ini telah dirasmikan oleh Ketua Menteri Pehin Sri Abdul Taib Mahmud pada 5 Mac lepas.






Bunga Orkid seperti kulit harimau bintang




Antara tarikan utama Taman Orkid berkenaan adalah Orkid Borneo yang terkenal dengan kecantikan bunganya dan berpotensi dijadikan tanaman hortikultur.  Orkid Borneo yang terdapat di taman ini adalah seperti Lady, Slipper (Paphiophyllum Stonei dan P. Lowii), Coelogyne Pandurata, Bulbophyllum Beccarii, Vanda Dearei dan Phallaenopsis Violacea.












Taman ini dibuka untuk kunjungan umum setiap hari Selasa hingga Ahad termasuk cuti umum (kalau tidak salah masa lawatan bermula dari jam 9.00 pagi - 6.00 petang) dan ditutup pada hari Isnin.  Sayangnya masa yang ada tidak mengizinkan kami dua si gaman untuk menghabiskan lebih banyak masa di taman orkid ini.








Masa yang singkat tetap kami dua si gaman manfaatkan untuk mengambil gambar sekitar taman orkitd dan gambar dua model yang tidak fotogenik ^_^ Kalau bab-bab ambil gambar bunga ni memang si gaman yang pakar.  Kepakaran saya pula mengambil gambar kami dua si gaman dengan menggunakan apa saja yang boleh menjadi tempat letak kamera ^_^ Bagaimana pun, kami bercadang untuk berkunjung semula ke sini pada Oktober nanti bersama mama dan adik saya yang akan datang ke Kuching pada 7 Oktober ini.
















Majlis Rumah Terbuka Hari Raya TYT Sarawak









 Kompleks Dewan Undangan Negeri Sarawak



Pada 10 September lepas, kami dua si gaman bukan sekadar berkesempatan berkunjung ke Majlis Rumah Terbuka Hari Raya Ketua Menteri Sarawak Pehin Sri Abdul Taib Mahmud dan barisan menteri kabinet negeri yang diadakan di Pusat Konvensyen Borneo Kuching (BCCK) pada hari raya pertama.  Selepas
dari majlis rumah terbuka Ketua Menteri Sarawak, kami dua si gaman pun
mengambil keputusan untuk pergi menghabiskan masa di kawasan kompleks
Dewan Undangan Negeri (DUN) Sarawak yang baru sementara menunggu jam
6.00 petang (temujanji untuk berhari raya di rumah seorang rakan).
















Wow ... pemandangan di sekitar kompleks DUN Sarawak yang baru memang cukup cantik, bagaimana pun kompleks ini tidak dibuka untuk kunjungan orang awam.  Untuk rekod, perasmian gilang gemilang DUN baru ini telah disempurnakan oleh Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin pada 27 Julai 2009.  Seperti biasa, kami dua si gaman tidak melepaskan peluang untuk mengambil gambar.







Pemandangan dari jeti

Dalam sibuk-sibuk mengambil gambar-gambar menarik di sekitar kompleks DUN Sarawak, sesuatu telah mencuri tumpuan kami dua si gaman ... macam ada Majlis Rumah Terbuka Hari Raya di Astana Negeri Sarawak pula apabila kelihatan orang awam keluar masuk dari kawasan Astana.  Wah ... memang sah ada majlis rumah terbuka dan siapa yang mahu melepaskan peluang keemasan untuk memasuki kawasan Astana ^_^  Agak ragu-ragu juga sebab kami dua si gaman tidak pula terbaca mengenai Majlis Rumah Terbuka Hari Raya TYT di suratkhabar ... bagaimana pun perasaan ragu-ragu tersebut sedikit lenyap apabila kami disambut dengan ramah di gerbang Astana.










Ketika di Dewan Besar Astana, sekali lagi perasaan ragu-ragu muncul apabila melihat suasana yang cukup ekslusif di dalamnya ... terlintas di fikiran ... “betul ka hari ni open for public, nampak ekslusif saja ... macam untuk orang-orang kenamaan saja pula?”  ... dan sekali lagi kami mendapat layanan mesra daripada orang-orang Astana, kami dijemput untuk menjamu selera.  Perasaan bertambah lega apabila melihat terdapat beberapa lagi orang awam yang berpakaian biasa seperti kami di dewan tersebut ^_^ Dalam pada kami dua si gaman menjamu selera, sempat juga kami mencuri-curi pandang ke arah TYT dan isterinya yang sibuk bersalaman dan bergambar dengan tetamu yang datang.













Mmmm ... ada peluang ka kami dua si gaman bergambar dengan TYT? ... jeng ... jeng ... jeng ... dan si gaman dengan muka satu sen meminta bantuan daripada orang astana yang berdiri berhampiran dengan TYT untuk mengambil gambar (tengok gaya ... macam pengawal peribadi TYT saja ^_^) ... Yes!!! Boleh kata mereka.  Sekali lagi si gaman menjual muka satu sen nya dengan meminta kebenaran daripada TYT untuk bergambar bersama .... YAHOOOOOOOOO !!!!!!!!!!!!!! Betul-betul tidak sangka TYT sudi bergambar dengan orang awam seperti kami ... agak terharu juga dan macam dalam mimpi pula dapat bergambar bersama.  Mungkin ada yang tidak percaya pengalaman yang kami dua si gaman lalui ... gambar ini menjadi bukti ^_^







Gambar bersama TYT Sarawak




Nah ... sekarang sudah percaya kan ^_^ ... macam orang kata alang-alang menyeluk pekasam, biar sampai ke pangkal lengan, memandangkan peluang memasuki astana  bukan selalu datang ... jadi kami dua si gaman tidak melepaskan peluang untuk merakamkan gambar-gambar menarik di kawasan astana.  Antara yang menarik perhatian saya ialah kek-kek yang dihadiahkan oleh orang-orang kenamaan di Sarawak. 







Hadiah berupa kek daripada orang-orang kenamaan di Sarawak kepada TYT




Lobi Dewan Besar Astana Negeri Sarawak














Cerita mengenai  Majlis Rumah Terbuka Hari Raya di Astana Negeri Sarawak belum habis lagi,  setiba kami dua si gaman di rumah ... saya terus cari maklumat di internet sekiranya ada berita mengenai Majlis Rumah Terbuka Hari Raya Yang Di-Pertua Negeri Sarawak Tun Abang Muhammad Salahuddin Abang Barieng.  ^_^ ini maklumat yang saya jumpa di internet ... alalala ... nampaknya bukan kami dua si gaman saja yang salah jadual ^_^ ... walau apa pun kami dua si gaman cukup terharu dengan layanan mesra yang kami terima daripada TYT dan orang-orang astana.  Sekiranya kami tidak datang pada masa ini mungkin kami tidak berpeluang bergambar bersama dengan TYT.  Betul la orang selalu kata, setiap perkara yang berlaku ada hikmah di sebaliknya.









http://www.bernama.com/bernama/v5/bm/newsgeneral.php?id=527018















Pautan | Rumah Terbuka Ketua Menteri Sarawak  | Majlis Rumah Terbuka Hari Raya TYT |










Rumah Terbuka Ketua Menteri Sarawak







Tahun ini kami dua si gaman tidak melepaskan peluang untuk berkunjung ke Majlis Rumah Terbuka Hari Raya Ketua Menteri Sarawak Pehin Sri Abdul Taib Mahmud dan barisan menteri kabinet negeri yang diadakan di Pusat Konvensyen Borneo Kuching (BCCK) pada hari raya pertama.  Majlis ini diadakan selama dua hari iaitu pada hari raya pertama dari pukul 11 pagi sehingga 12.30 tengah hari dan dari pukul 2.30 petang sehingga 4.30 petang.  Di hari kedua pula, majlis rumah terbuka itu bermula dari pukul 10.30 pagi sehingga 1 petang.








BCCK merupakan satu lagi mercu tanda baru bagi Negeri Sarawak.  Mengikut maklumat yang diperolehi daripada internet, pusat ini dibina di atas tapak seluas lebih enam hektar melibatkan kos melebihi RM200 juta.  Terletak kira-kira lapan kilometer dari pusat bandar, BCCK dilihat mampu menjadi venue bagi penganjuran dan pengendalian pelbagai acara, pameran dan konvensyen tempatan dan antarabangsa.








Dalam sibuk-sibuk mengambil gambar tiba-tiba terserempak pula dengan second cousin si gaman yang datang bersama keluarga.  Seronoknya, sekurang-kurangnya kami dua si gaman tidak terasa kekok sangat.











Alalala ... banyak tempat ditutup untuk orang awam, nampaknya tidak dapat la mau meninjau-ninjau sekitar bangunan BCCK ni.  Terpaksa ikut laluan yang telah disediakan.  Wow ... kelihatan semua orang berpusu-pusu masuk ke dalam dewan.  Paling penting ... IKUT BARISAN !!! ... ^_^ ...


 







Malas mau berasak-asak masuk, saya pun ambil la kesempatan untuk merakamkan kenangan bergambar berlatar belakangkan suasana orang ramai yang berpusu-pusu masuk untuk bersalaman dengan Ketua Menteri.  Akhirnya tiba giliran kami dua si gaman bersalaman dengan Ketua Menteri sambil mengucapkan Selamat Hari Raya ... sayang sekali tidak berpeluang untuk mengambil gambar kenangan bersama beliau.








Di dalam dewan, tetamu tidak perlu bersusah payah untuk mengambil sendiri makanan di dalam dulang hidangan ... semuanya dilakukan oleh mereka yang bertugas, tetamu cuma perlu makanan yang telah sediakan di dalam pinggan.  Ringkas, cepat dan mudah ^_^ dan paling penting semua tetamu mendapat hidangan yang sama rata ^_^








Kami dua si gaman pun tidak melepaskan peluang untuk merakamkan gambar kenangan ketika menikmati hidangan yang disediakan.  Nasib baiklah ada kawan si gaman yang kebetulan lalu di hadapan kami ... apa lagi, ambil kesempatanlah minta tolong ambil gambar.  Cousin si gaman dan keluarganya ntah duduk di mana ... terpisah pula kami.











Dalam pada itu, sempat juga saya curi-curi mengambil gambar antara tetamu-tetamu dari kalangan orang awam seperti saya dan si gaman yang turut sama datang untuk merasai sendiri pengalaman berkunjung ke Majlis Rumah Terbuka Hari Raya Ketua Menteri Sarawak Pehin Sri Abdul Taib Mahmud.







Memandangkan bukan selalu berpeluang untuk berkunjung ke BCCK, apa lagi ... sesi bergambar suatu perkara yang wajib bagi kami dua si gaman sekiranya berkunjung ke tempat-tempat yang menarik.








Bukan senang untuk kami dua si gaman bergambar berduaan ... terpaksa juga mencari kawasan-kawasan yang mempunyai alat sokongan ^_^ untuk meletakkan kamera.  Kalau orang tengok mesti ingat syok sendiri ^_^ 














Pautan | Rumah Terbuka Ketua Menteri Sarawak   | Majlis Rumah Terbuka Hari Raya TYT |