4# Resepi: Aiskrim Biskut Vanila


Aiskrim Biskut Vanila
Resepi aiskrim lagi. Sebelum ni Aiskrim Milo ... hari ni pula buat eksperimen buat resepi Aiskrim Biskut Vanila pula. Masih kekal menggunakan bahan2 asas iaitu susu cair, susu pekat, ovalett dan esen. Cuma saya campurkan biskut vanila yang telah dikisar sebagai bahan tambahan.  Resepi seperti di bawah:

Bahan-bahan:
1 tin susu cair
4 sudu makan susu pekat (untuk lebih manis boleh tambah)
2 sudu makan ovalett
1 sudu kecil esen (ikut suka ... saya guna esen vanila)

Bahan tambahan:
10 keping biskut vanila yang telah dikisar.

Cara-cara membuatnya:
Adun guna mixer atau blender kesemua bahan2 asas sehingga gebu. Kemudian, masukan biskut vanila yang telah dikisar tadi dan gaul hingga sebati. Akhir sekali masukkan ke dalam bekas dan bekukan. 

Hasilnya seperti di atas. Aiskrim mempunyai tekstur sedikit kasar disebabkan oleh serbuk biskut. Rasanya pula sama dengan rasa biskut vanila cuma dalam rupa aiskrim smile emoticon
 

3# Resepi: Aiskrim Milo

Macam tidak percaya pula, rupa-rupanya aiskrim yang biasa kita beli dikedai boleh dibuat sendiri di rumah dengan menggunakan tiga bahan asas yang mudah dicari iaitu susu cair, susu pekat dan ovalett.  Hasilnya??? memang sama seperti aiskrim dalam kontena yang dijual di kedai-kedai.  Saya dapat resepi membuat aiskrim ni daripada mama saya.  Di bawah saya kongsikan cara membuatnya.

Aiskrim Milo
Bahan-bahannya:
1 tin susu cair
4 sudu makan susu pekat (untuk lebih manis boleh tambah)
2 sudu makan ovalett
1 sudu kecil esen (ikut suka ... saya guna esen vanila)
Bahan perasa (ikut suka ... saya campurkan dgn 4 sudu milo)



Cara-cara membuatnya:
Adun guna mixer atau blender kesemua bahan sehingga gebu. Kemudian masukan ke dalam bekas dan bekukan.

Selamat mencuba!

Selamat Hari Ibu 2015

Menyambut Hari Ibu buat pertama kalinya
Lama tidak update blog.  Hari ni update pun gara-gara tidak mahu melepaskan peluang berkongsi perasaan terharu dan gembira apabila kali pertama menyambut Hari Ibu.  Cuma meraikannya secara sederhana dengan makan malam, tapi jauh dilubuk hati sangat-sangat terharu.  Selamat Hari Ibu kepada semua yang bergelar Ibu ... indahnya perasaan menjadi ibubapa.