Cabaran Menurunkan Berat Badan

Genap setahun tidak update blog MyGamanBorneo.  Boleh dikatakan sepanjang tempoh tersebut, segala masa, tenaga dan perhatian tertumpu sepenuhnya kepada anak yang sedang membesar.  Tambah-tambah lagi si bos keci sudah pandai jalan ... nah apa lagi, memang susah mau panas tempat duduk menjaganya.

Terlebih berat sudah pula
Lagi la dasyat, dari badan saiz S sehinggalah masuk ke saiz L barulah berpeluang untuk meluangkan masa meng'update blog ini.  Maklumlah mengamalkan konsep tidak mahu membazir, jadi semua makanan anak yang tidak habis ... mama ni yang habiskan ... dan hasilnya adalah sangat cemerlang apabila kiraan BMI yang saya buat hari ini sudah masuk kategori overweight.

Badan pun sudah macam cempedak di luar pagar
Adakah patut, lepas tengok result BMI hari ni, baru perasan banyak pakaian yang sudah sempit.  Gambar di atas pula, saya sengaja edit macam ni ... bimbang gambar sebenar mampu menjejaskan emosi dan mental kamu-kamu yang terbaca entri ni ... mengarut pula kan ... hahaha

Cabaran 14 hari pertama menurunkan berat badan
Jadi untuk kekal selesa, sihat dan gembira, saya pada hari ini telah mencabar diri untuk menurunkan berat badan daripada 58kg kepada 50kg.  Langkah pertama yang saya ambil ialah 14 Days Weight Loss Challenge.  Kenapa 14 hari? ... ini cuma 14 hari pertama yang saya sasarkan sebagai permulaan untuk melihat berapa banyak berat dapat saya turunkan dalam tempoh 14 hari dengan menu diet.

Bah, cerita selanjutnya, akan saya sambung pada entri selepas ini.

0 comments: