3# Resepi: Aiskrim Milo

Macam tidak percaya pula, rupa-rupanya aiskrim yang biasa kita beli dikedai boleh dibuat sendiri di rumah dengan menggunakan tiga bahan asas yang mudah dicari iaitu susu cair, susu pekat dan ovalett.  Hasilnya??? memang sama seperti aiskrim dalam kontena yang dijual di kedai-kedai.  Saya dapat resepi membuat aiskrim ni daripada mama saya.  Di bawah saya kongsikan cara membuatnya.

Aiskrim Milo
Bahan-bahannya:
1 tin susu cair
4 sudu makan susu pekat (untuk lebih manis boleh tambah)
2 sudu makan ovalett
1 sudu kecil esen (ikut suka ... saya guna esen vanila)
Bahan perasa (ikut suka ... saya campurkan dgn 4 sudu milo)



Cara-cara membuatnya:
Adun guna mixer atau blender kesemua bahan sehingga gebu. Kemudian masukan ke dalam bekas dan bekukan.

Selamat mencuba!

0 comments: