Panggang Ngut

*Entri ini hanya sesuai untuk bacaan non-muslim*

Gerai di simpang Spaoh
Kalau di Sabah popular dengan "Sinalau Bakas" (daging babi hutan panggang), di Sarawak pula popular dengan "Panggang Ngut" (daging babi panggang).  Saya dan si gaman sempat singgah dan berehat sebentar di gerai ini ketika dalam perjalanan dari Kuching - Saratok pada 29 Ogos lepas.  

Panggang ngut, RM37/kg
Harganya pun boleh tahan juga tetapi berbaloi sebab pelanggan boleh memilih sendiri kepingan-kepingan panggang ngut ini.  Apa lagi, kami dua si gaman memang memilih yang paling banyak isi.  

Taukeh gerai
Menikmatinya ketika masih panas ... yummy!  Sebahagiannya kami makan di gerai tersebut dan sebahagian lagi kami tapau bawa balik ke rumah panjang si gaman di Rumah Panjang Amit, Peligong.

Yummy!
Selain panggang ngut, gerai ini turut menjual pansuh perut ngut ... mmm ... malangnya kami dua si gaman cuma suka makan dagingnya saja.  

Turut dijual pansuh perut ngut
Nasi ayam kicap pun ada juga? Nampaknya ayam memang tidak dapat lari daripada kehidupan kita hehehe ... apa-apa pun, bagi mereka-mereka yang dalam perjalanan jauh ... jangan lupa singgah menjamu selera di gerai-gerai panggang ngut. 

Menu lain yang ditawarkan di gerai ini


0 comments: