Musim Durian Kuning




Urusniaga durian di gerai buah di seberang Wisma Salcra


Sekarang tiba lagi musim durian ... kiri jalan durian ... kanan jalan pun durian ... pendek kata di mana-mana pun ada penjaja durian.  Buah rambutan tu memang belakang kira, orang lebih nampak durian berbanding rambutan yang berlambak-lambak depan mata.







Durian kuning sebesar bola bowling padang :)


Bagi saya yang bukan penggemar buah jenis cekik darah ini (harga mahal tidak berbaloi), cukup sekadar menemankan si gaman membeli durian kuning kegemarannya pada Jumaat lepas.  Harga RM10.00 untuk tiga biji durian yang saiznya cuma sebesar bola bowling padang.





Jika dibandingkan dengan durian putih, durian kuning ini mempunyai aroma yang tidak sekuat durian putih.  Saiz juga jauh berbeza, durian ini tersangatlah kecil dan duri-durinya juga lebih runcing dan rapat-rapat.  Menurut si gaman, ini bukan buah durian tapi  dikenali sebagai buah 'pakan' oleh penduduk di Betong dan Saratok.  Di Sibu pula, ia dikenali sebagai buah 'nyekak'.








6 comments:

virgo19 said...

huhu...aku pun tgh demam ni mkn durian...tlebih mkn kn...pns ja badan...famly sy p lawas hr 2 ah p beli durian...quite murah la d lawas compare d kk...mmg cekik darah jua la...

Armstrong said...

Sia suka durian tapi macam nda mo kalo yang kuning betul suda ni. Lain rasa dia :D

MyGamanBorNeo said...

@virgo19 itu la, mmg buah durian ni kategori buah cekik darah.

MyGamanBorNeo said...

@Armstrong yg ni memang durian jenis isi kuning. x jg masak betul.

PangaitSUGUD said...

aduh sinadap tu durian.. lama da x mkn nih =(

MyGamanBorNeo said...

@PangaitSUGUD musim durian gia sekarang di Kuching. tapi harga pun buli tahan jg la hahaha