Menjadi CSR Tidak Semudah ABC





Ketika sesi latihan Softskill selama lima hari - Photo by Corn

Gambar di atas diambil selepas ketika menjalani lima hari latihan Softskill untuk jawatan Technical Inbound Customer Service Representative (CSR) atau lebih dikenali ramai sebagai operator telefon untuk syarikat telekomunikasi terbesar di Malaysia.  Kami didedahkan dengan kemahiran  berkomunikasi sebagai seorang wakil khidmat pelanggan secara berkesan.  Latihan dikendalikan oleh encik Hafiz.







Berdiri dari kiri:  Mell (trainer), Hafiz (trainer), Bining, Ann,
Wani, Ila, El, Herniee, tuan punya blog, & Mr Unjil (head of
training department in Kuching)
.  Duduk dari kiri:  Stevern, Richard, Cornelius (trainer) & Hairi - Photo by Corn

Gambar ini pula diambil selepas kesepuluh kami diistiharkan LULUS dalam ujian softskill.  Sebagai CSR kami bertanggungjawab dalam mengendalikan panggilan berkaitan
perkhidmatan internet menerusi talian '100' secara cekap dan
berkualiti.  Selain bertanggungjawab mengendalikan aduan pelanggan, kami
juga bertanggungjawab memberi penerangan mengenai perkhidmatan yang
disediakan oleh pihak syarikat.




p/s:  Ketika ini, masih ada dua ujian lagi yang perlu kami hadapi dalam tempoh On Job Training (OJT) selama 40 hari.  Kami juga wajib lulus kedua-dua ujian sebelum layak menjadi seorang CSR.  OJT dikendalikan oleh Corn & Mell.










2 comments:

Nancy Poh said...

owh..payah kerja ni kan..kalau kna kol dgn customer yg bnyk perangai..memang kena tahan sabar...huhu..anyway, good luck.

MyGamanBorNeo said...

@Nancy Poh skrg kami masih training, belum jawab call lg. Training pun sudah cukup mencabar bagi saya :)