TIADA Red Carpet Untuk Anwar Ibrahim


Kemeriahan kempen pilihanraya Dewan Undangan Negeri (DUN) Sarawak yang kesepuluh ini cukup hangat pada hari-hari terakhir.  Saya pun secara tidak langsung terkena tempias untuk menyibuk walaupun bukan berdaftar sebagai pengundi di Sarawak.



Memandangkan kempen-kempen Barisan Nasional (BN) biasa didengar dan dibaca di media massa, jadi apa salahnya sekirannya saya mengambil peluang untuk mendengar sendiri apa kata pembangkang.  Pucuk dicita ulam mendatang, ada pula info mengatakan Dato' Seri Anwar Ibrahim akan menyampaikan ceramah di kawasan BDC, Kuching pada sekitar jam 7.00pm pada Khamis.







Hujan renyai-renyai tidak menghalang orang ramai untuk berhimpun.




Sebenarnya perasaan ingin tahu mengenai apa sebenarnya yang membuatkan Anwar Ibrahim digeruni membuatkan saya ingin melihat sendiri cara beliau mendekati rakyat.  Biasa dengar di media, kempen-kempen yang dijalankan oleh pihak pembangkang tidak mendapat sambutan.  Tapi setiba sahaja di lokasi, nampaknya hujan langsung tidak menghalang orang ramai untuk datang dan menanti seawal jam 6.30pm.






Ceramah oleh beberapa orang pemimpin DAP




Pada mulanya, saya ingatkan tempat diadakan ceramah tersebut sama seperti yang saya lihat sebelum ini di mana terdapat pentas berhias dan kerusi disediakan untuk para hadirin serta berkanopi.  Agak terperanjat juga bila melihat ceramah diadakan secara terbuka iaitu di kawasan lapang tempat letak kereta.  Sementara pentasnya pula ala kadar sahaja.  Santai dan bersahaja tanpa tekanan protokol majlis ... suatu pendekatan yang cukup menarik .






Ribuan yang hadir menyebabkan suasana agak sesak.




Bayangkan, tiada kemudahan selesa yang disediakan oleh penganjur tetapi ribuan hadir membanjiri kawasan tersebut dan menjadikan keadaan agak sesak.  Selalunya, keadaan sebegini cuma dapat kita lihat ketika konsert ataupun karnival berbentuk hiburan.






Sanggup membawa bangku plastik sendiri




Lebih menarik lagi, ada yang membawa kerusi sendiri dan ada juga yang duduk di belakang lori.  Kehadiran Anwar Ibrahim juga tidak disambut dengan karpet merah tetapi tetap mendapat tepukan dan sorakan daripada penyokongnya. 






Rezeki ada di mana-mana








Sekitar kawasan kedai makan berhampiran juga turut dibanjiri orang ramai







Dato' Seri Anwar Ibrahim tiba pada kira-kira jam 9.20pm.  TIADA Red Carpet
Untuk Anwar & TIADA kerusi untuk audien ... tetapi menakjubkan
kerana mereka sanggup berdiri berjam-jam lamanya semata-mata untuk
menanti dan mendengar ucapan daripada pemimpin ini.  Mungkin inilah yang
dikatakan sebagai ilmu pengaruh seperti judul buku yang ditulis oleh seorang penulis terkenal.















0 comments: