Aku & Penulisan




Ketika Mengikuti Latihan kewartawanan


Bidang penulisan memang menyeronokkan tetapi kadang kala terasa tension dan letih juga otak memerah idea ketika mengarang sesuatu artikel itu, pendek kata tekanan yang positif.  Pembabitan awal dalam bidang penulisan sebenarnya bermula dari kali pertama saya tahu menulis dan bakat tersebut terus diasah apabila mendapat tawaran kerja sebagai wartawan pada tahun 2004 dan ditempatkan di Sandakan.  Terikat dengan kontrak perkhidmatan selama dua tahun merupakan suatu pengalaman paling berharga bagi saya.   





Dalam tempoh tersebut saya belajar banyak perkara mengenai bidang penulisan dan perkara yang masih saya pegang sehingga kini ialah “Dalam bidang penulisan, jangan sesekali menganggap hasil penulisan kita bagus kerana bidang penulisan merupakan proses pembelajaran sepanjang hayat, masih banyak perkara yang perlu dipelajari dan diperbaiki”. Tetapi tidak dinafikan, terkadang panas juga telinga bila mendengar  atau terdengar hasil penulisan kita dikritik, lebih-lebih lagi ditertawakan dan mendapat kritikan yang tidak membangun.  



Bagaimanapun, sepanjang tempoh perkhidmatan sebagai wartawan akhbar, saya sentiasa mendapat kritikan yang membina.  Pengalaman ditertawakan dan menerima kritikan yang langsung tidak membina tu, lebih baik jangan cerita la. Pengalaman sedemikian lebih baik dikitar semula menjadi pembakar semangat.  



Pada Februari 2007, saya menamatkan zaman bujang dan berhijrah ke Kuching, Sarawak mengikut suami.  Namun demikian, itu tidak bermakna saya meninggalkan bidang penulisan setelah bergelar isteri.  Sehingga kini, saya masih lagi menulis dan terus menulis cuma bukan sebagai seorang wartawan yang hasil tulisannya dibaca di dada-dada akhbar. Terkini, saya mendapat tawaran kerja sebagai penulis untuk web komuniti secara kontrak pada 14 Mac lepas.  Kontrak enam bulan sahaja, harapan agar ada lagi peluang lain yang terbuka untuk saya terus menimba ilmu dan pengalaman dalam penulisan.











0 comments: