Kisah peniaga bumiputera kita ?





Google Pix



Hasrat di hati mau tolong majukan perniagaan golongan bumiputera, jadi pagi tadi pegi la membeli barang di kedai bumiputera walaupun kedai bukan bumiputera di sebelah menawarkan lebih banyak pilihan.  Tapi yang menyedihkan ... sudah payah-payah angkat barang yang mau dibeli di kaunter untuk proses pembayaran menggunakan RM50 ... tiba-tiba cashier tu pula tanya kita balik ... "kak, sik ada duit pecah la ... kitak ada sik?"





Tergamam seketika juga masa tu ... "aaahhh ??? ... kalau macam tu tak pe la" ... lepas tu terpaksa la juga saya hantar semula barang yang hendak dibeli ke tempat asal.  Heran juga la, ini bukan kawasan luar bandar, kalau di kampung tu tidak juga heran kalau peniaga tu tiada duit tukar.






Lagi la dasyat ... time mau bayar barang tadi ... ada la pula bantal di atas kaunter pembayaran ... aduduiiii ... sepatutnya bantal tempatnya di rumah atau di tempat tidur ... ini atas kaunter pula.  No wonder la pelanggan-pelanggan bumiputera di kawasan perumahan tempat saya tinggal ni lebih gemar berbelanja di kedai sebelah milik peniaga bukan bumiputera.  Mana la rezeki mau singgah kalau simpan bantal atas kaunter ...  hehehe ...











0 comments: