Perpustakaan tempat yang membosankan


Hari ni dari seawal jam 9.00 pagi saya akan menghabiskan masa sehingga ke jam 5.00 petang di Perpustakan Dewan Bandaraya Kuching Selatan.  Berkunjung ke sini pun bukan sekadar suka-suka, tapi memandangkan Sarawak Electricity Supply Corporation (SESCO) sudah bagi notis bermula jam 9.00am - 4.30pm berlaku gangguan elektrik berikutan kerja-kerja penyelenggaraan di kawasan tempat saya bekerja, jadi terpaksa la juga ke perpustakaan untuk melakukan kerja-kerja menulis artikel kemas kini untuk laman web komuniti.





 ... mengantuk tahap GABAN betul ... ditambah-tambah lagi dengan cuaca sejuk + penghawa dingin + suasana sunyi = itulah Perpustakaan.  Sebut saja pasal perpustakaan, memang saya ni sejak dari zaman sekolah-sekolah dulu boleh dikatakan tersangatlah payah mau menjejakkan kaki ke perpustakaan.  Biasanya, saya lebih suka meminjam dan membacanya di rumah ... maklumlah ketika di rumah sesiapapun boleh membaca dengan gaya bebas ^_^





Walaupun saya ni jenis yang suka membaca tapi bukan kategori giuk buku ... perpustakaan bukanlah tempat yang selesa untuk saya menghabiskan masa berjam-jam sekadar untuk membaca.  Berbeza dengan kedai buku ... di kedai buku saya boleh menghabiskan masa berjam-jam lamanya tanpa sedar biarpun sekadar membelek-belek dan membaca sinopsis tanpa membuat sebarang pembelian.






Timbul persoalan pula ... berapa ramai agaknya yang menganggap perpustakaan itu sebagai tempat yang membosankan.  Rasanya, bagus buat polls ... ^_^







0 comments: